PORADNIK
FAQ

Używanie takich szczególnych, lecz powtarzalnych kodów przez niektórych producentów, pozwala im z jednej strony na uporządkowanie swojej własnej gamy produktów, a z drugiej powoduje, że rozpoznawanie i porównywanie cech charakterystycznych staje się dla techników lub klientów o wiele prostsze.

Ten specyficzny rodzaj oznakowania to przede wszystkim przywilej marek premium, czyli na przykład Michelin, Goodyear, Bridgestone, Continental czy Dunlop.

Prześledźmy poszczególne marki aby nauczyć się je odczytywać.

KLIKNIJ W NAZWĘ PRODUCENTA

Elementem charakterystycznym w nazwach modeli Michelin jest litera X umieszczona na początku, która historycznie odnosi się do radialnej struktury obecnej u tego francuskiego producenta.

Obecny system znakowania składa się z nazwy wskazującej na zastosowanie opony, a tym samym rodzaj pojazdu, następnie pojawia się jedna do trzech liter pozwalających zidentyfikować oś, na którą przeznaczony jest dany model (F - oś prowadząca, D - napędowa, T - naczepa oraz Z - na wszystkie osie) oraz zastosowanie, na potrzeby którego opona została stworzona (A - dalekobieżne, E - regionalne, Y - mieszane, U - miejskie oraz N - zimowe).

  • X Line - długie trasy
  • X Multi - regionalne, miejskie
  • X Coach - długie trasy, trasy regionalne (dla autokarów)
  • X Works - mieszane (na drodze i na budowie), miejskie (śmieciarki)
  • X Incity - miejskie
  • X Force - off road (wozy strażackie, wojskowe)

Możemy również spotkać się z oznaczeniem Energy, które informuje o tym, że opona pozwala obniżyć zużycie paliwa, a także z oznaczeniem One, które znajdziemy na szerokiej oponie.

W przypadku opon firmy Goodyear, identyfikacja zastosowania odbywa się na podstawie jej nazwy. Następnie, podobnie jak w przypadku systemu zastosowanego przez Michelin, znajduje się ciąg trzech liter. Dwie pierwsze odpowiadają zastosowaniu i są bezpośrednio związane z nazwą, natomiast trzecia wskazuje oś, na którą można założyć oponę (S - prowadząca, D - napędowa, T - naczepa oraz A - na wszystkie osie).

W 2013 roku Goodyear wprowadził bardziej precyzyjne informacje dotyczące niektórych ze swoich produktów, wraz z wprowadzeniem na rynek zróżnicowanej serii Coach (do transportu publicznego) oraz z powiązaniem nazw produktów z konkretnymi korzyściami dla klientów (FuelMax w przypadku opon obniżających zużycie paliwa, KMax na oponach o wyższej wydajności kilometrowej).

  • Marathon (LH) - długie trasy
  • Marathon Coach - autokarowe
  • Regional (RH) - regionalne
  • Omnitrac (MS) - drogowo-terenowe
  • UrbanMax (MC) - miejskie
  • UltraGrip (WT) - zimowe

Nazwy przyjęte przez firmę Bridgestone tylko pozornie są proste, gdyż w rzeczywistości mogą prowadzić do nieporozumień. W zależności od generacji opon, jeden symbol może oznaczać dwie różne rzeczy. Na przykład litera R na jednym produkcie może oznaczać oponę letnią, a gdy pojawi się na oponie z innej gamy, znaczyć będzie zastosowanie regionalne. Tym samym kodowanie za pomocą jednej litery i trzech cyfr nie zawsze stanowi odwołanie do tych samych cech produktu.

W przypadku niektórych generacji, użyta litera pozwala zidentyfikować rodzaj opony: R na oponach letnich, M na tych z oznaczeniem M+S, W natomiast dotyczy zimówek.

W nowszych generacjach, Bridgestone w szczególności chciał podkreślić technologię Ecopia, ekologiczną etykietę gamy opon dalekobieżnych. Ciąg składa się z litery (H - zastosowanie dalekobieżne, R - regionalne), całej nazwy osi (steer, drive…) oraz trzech cyfr oznaczających serię.

W przypadku swojej najnowszej gamy niemiecki producent stosuje bardzo precyzyjne rozwiązanie w swoim autorskim oznakowaniu. Tak więc, poza gamą produktu oznaczoną pełną nazwą lub skróconą do jednej litery, która odpowiada rodzajowi zastosowania, Continental używa następnie ciągu dwóch liter i jednej cyfry do określenia rodzaju opony i osi, na którą przeznaczona jest opona oraz cyfry 3 dla oznaczenia numeru generacji. Może on być także poprzedzony rozszerzeniem, które miałoby wskazywać na szczególne właściwości opony.

Obecny system oznakowań firmy Continental pozwala na taką samą identyfikację, jednak w mniej oczywisty sposób. Pierwsza litera, H lub L, oznacza odpowiednio oponę przeznaczoną do ciężkich lub lekkich pojazdów dostawczych. Druga litera, podobnie jak w obecnej generacji, oznacza oś a trzecia (L, R, C, U, W lub O) typ zastosowania. Na oponach serii Conti Coach, Conti Urban i Conti Cityplus to właśnie ta litera została zastąpiona pełną nazwą i będzie to miało miejsce w przypadku całej gamy, według następującego wzoru:

  • Obecna nazwa - nazwa skrócona / poprzednia nazwa - zastosowanie
  • ContiEcoPlus - E / L - dalekobieżne (ekologiczna)
  • ContiHybrid - H / R - regionalne
  • ContiScandinavia - S / W - zimowe
  • ContiCoach - C / brak - autokarowe
  • ContiCityPlus - P / U - miejskie
  • ContiUrban - U / U - miejskie
  • ContiCrossTrac - X / C - mieszane (na drodze i na budowie)
  • ContiTerra Plus - T / O - off road

Producent, którego znakiem rozpoznawczym są litery SP, używa trzycyfrowego kodu , do którego ewentualnie można dodać oznaczenie precyzujące rodzaj użytkowania. Pierwsza cyfra, 3, 4 lub 2, wskazuje oś, na którą przeznaczona jest opona. Odpowiednio jest to oś prowadząca, napędowa i naczepa.

Druga cyfra odwołuje się do rodzaju zastosowania. 4 oznacza oponę drogową, 5 - dalekobieżną, 6 - zimową, 7 - miejską, 8 - do użytku mieszanego i 9 określa oponę typu terenowego.

Wreszcie, trzecia cyfra opisuje numer generacji.

Oznaczenie opony ciężarowej - przykład


315 - szerokość opony w mm
80 – profil – stosunek wysokości do szerokości wyrażony w procentach

R - konstrukcja radialna
22,5 - średnica osadzenia

indeks nośności - koło pojedyncze / podwójne

indeks prędkości

tubeless - opona bezdętkowa

Opony do ciężkich pojazdów – ciągników, TIR-ów czy maszyn budowlanych – są zwykle bardzo kosztowne. To dlatego, że muszą znosić ogromne obciążenie i pracę w bardzo trudnych warunkach. Niestety mimo tego, że takie opony wykonuje się z bardzo trwałych materiałów, po jakimś czasie są one narażone na uszkodzenia. Na szczęście uszkodzonej opony nie trzeba wyrzucać. Da się ją naprawić tak, by odzyskała pełną sprawność.

Opony do zadań specjalnych
Opony do ciężkich pojazdów ciężarowych charakteryzują się specyficzną budową – jest ona konieczna, by wytrzymały duże obciążenie TIR-ów. Takie opony są stworzone z myślą o pojazdach, których masa przekracza 3,5 tony. W ich przypadku liczy się przede wszystkim wytrzymała konstrukcja i trwałość. Odpowiednio dobrane opony pozwalają też na oszczędność paliwa. Mają gwarantować swoim użytkownikom bezpieczeństwo i pozwalać na wygodne prowadzenie pojazdu w każdej sytuacji.

Budowa opon do samochodów ciężarowych
Opony pojazdów ciężarowych składają się z wielu różnych elementów, z których każdy musi być doskonałej jakości:

  • Bieżnik
    Jedną z najważniejszych części opony samochodu ciężarowego jest bieżnik. Wykonuje się go z kauczuku. • Bieżnik bezpośrednio styka się z nawierzchnią jezdni, dlatego jest najbardziej narażony na zużycie. To właśnie jego zła kondycja ma ogromny wpływ na przyczepność pojazdu
  • Opasanie
    Kolejna warstwa to tak zwane opasanie, czyli metalowa taśma, która zapewnia oponie odpowiednią sztywność i pozwala na utrzymanie toru jazdy.
  • Ściana boczna
    Boczna ściana opony ma za zadanie odpierać odkształcenia powstające w czasie jazdy. To na niej znajdują się też wszystkie ważne oznaczenia. Ściana boczna jest w niektórych modelach zakończona rąbkiem odprowadzającym wodę.
  • Karkas
    Pomiędzy warstwą gumową a bieżnikiem znajduje się karkas. Xłożony jest z warstw równoległych względem siebie drutów stalowych ustawionych coraz częściej promieniowo (czyli radialnie, co wyjaśnia nazwę opony radialnej). To element odpowiadający za stabilność naszej opony.
  • Kapa butylowa
    Wewnątrz opony znajduje się też uszczelniająca warstwa kauczuku – kapa butylowa, która zapewnia szczelność opony – zastępując dętkę.
  • Stopka
    Drutówka jest elementem stopki i podstawy ściany bocznej opony – to ona przenosi moment obrotowy z koła na oponę i umożliwia zamocowanie jej na feldze. Drutówka jest wzmacniania przez wykonany z kauczuku element, który zapobiega przegrzaniu się opony. Ten metalowy pierścień umożliwia zamocowanie opony na feldze, przenosi moment obrotowy z koła na oponę i zapobiega uchodzeniu powietrza z opony przez felgę. • Wypełnienie stopki umieszcza się nad drutówką – musi być wykonane z bardzo twardej gumy. Dodatkowo stopka jest pokryta specjalną osłoną z bardzo twardej, wytłaczanej gumy w kształcie klina. Stopka usztywnia boczną ścianę opony

Opona jest produktem składającym się z różnych materiałów i komponentów gumowych, których właściwości zapewniają właściwe użytkowanie. Właściwości opony zmieniają się z upływem czasu. Stopień i szybkość zużycia zależą od warunków przechowywania(temperatury, wilgotności powietrza, ułożenia opon itd.) oraz warunków użytkowania (obciążenia, prędkości, ciśnienia, uszkodzeń itd.), które mają wpływ na opony przez cały okres użytkowania. Współistnienie tak wielu czynników uniemożliwia precyzyjne określenie trwałości opon. Dlatego zachęcamy kierowców do regularnego poddawania ich kontroli przeprowadzonej przez osobę zajmującą się zawodowo ogumieniem, która oceni, czy opony nadają się do dalszego użytkowania.

Opony użytkowane co najmniej od 5 lat powinny być sprawdzane przynamniej raz w roku, tak samo jak opony będące 8 lat po dacie produkcji. Opon, które mają 10 lat i więcej, nie zaleca się stosować na osiach prowadzących ciężarówek oraz autobusów. Montaż takich opon zalecamy na osiach wleczonych.

Wpływ ciśnienia w oponach na efektywność jazdy
Kiedy ilość powietrza w oponie znacznie spada, kierujący odczuwa zmianę w jakości prowadzenia pojazdu i często dopiero wówczas decyduję się na kontrolę ogumienia. Nie warto jednak czekać do tego krytycznego momentu. Odczuwalny spadek ciśnienia to znak, że opony są już bardzo mocno osłabione. Równie niebezpieczne jest doprowadzenie do sytuacji, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie.
Jazda na ogumieniu o niewłaściwym ciśnieniu bezpowrotnie niszczy opony, negatywnie wpływa na zawieszenie i układ kierowniczy. Złe ciśnienie wpływa również na wysokie spalanie oraz na bezpieczeństwo jazdy.

Dlaczego ciśnienie w oponie jest takie ważne?
Prawidłowe ciśnienie wewnątrz opony pomaga lepiej rozłożyć ciężar samochodu na bieżniku, co bezpośrednio przekłada się na stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Kiedy opona jest zbyt mocno lub zbyt słabo napompowana traci stabilność i negatywnie wpływa na tak ważne czynniki, jak: prowadzenie w zakrętach, długość linii hamowania, wibracje na kierownicy podczas jazdy.
Zbyt małe ciśnienie widoczne jest po znacznym zużyciu bieżnika na zewnętrznych jego krawędziach. Na zbyt duże ciśnienie w oponie wskazuje duże zużycie centralnej części bieżnika.

Ryzyko związane ze złym ciśnieniem w oponach
Niedopompowana opona jest bardzo giętka w osi pionowej bieżnik-felga, co znacząco wpływa na pokonywanie zakrętów i długość hamowania. Taka opona nie reaguje tak szybko, jak ta prawidłowo napompowana, tym samym jej efektywność diametralnie spada w porównaniu do parametrów zakładanych przez producenta. To z kolei bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.
Opony, w których ciśnienie jest wyższe od rekomendowanego, mają duże problemy z przyczepnością i trakcją, ze względu na deformacje kształtu opony, wpływające na punkty styku bieżnika z nawierzchnią. W tym przypadku częścią styku jest jedynie środkowa część ogumienia – tym samym efektywność odprowadzania ciepła czy wody spod opony znacznie spada.
Opony, których ciśnienie nie jest prawidłowe, są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia wywołane złą jakością nawierzchni. W obydwu wypadkach – zbyt niskiego lub zbyt wysokiego ciśnienia – jakakolwiek nierówność może spowodować zbyt duże naprężenie w strukturze opony. Wywołane jest to nagłą zmianą rozłożenia cząsteczek powietrza wewnątrz ogumienia. Opona jest wówczas o wiele bardziej narażona na eksplozję lub pojawienie się odkształcenia.

Jak sprawdzać ogumienie?
Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane raz w miesiącu. Dodatkowo zaleca się sprawdzenie stanu i ciśnienia powietrza wewnątrz opon przed każdą podróżą przekraczającą 80 km.
Aby ocenić poziom powietrza w oponie konieczne będzie skorzystanie z profesjonalnego urządzenia – pomiaru można dokonać w warsztatach samochodowych lub na stacjach benzynowych. Niemożliwe jest stwierdzenie czy ogumienie jest zbyt mocno, czy zbyt słabo napompowane sprawdzając jedynie stan powierzchni bieżnika.
Oględziny i sprawdzenie ilości powietrza powinno odbywać się, gdy opona jest chłodna – dobrą porą zazwyczaj będzie poranek, oczywiście pod warunkiem, że samochód nie był używany w trakcie nocy. Ciepło generowane podczas jazdy, zmiany w temperaturze otoczenia podczas różnych pór dnia czy nawet słońce nagrzewające boki opon, mogą okresowo wpłynąć na zwiększenie ciśnienia w oponie.
Każdy pojazd ma tablicę z informacją o rekomendowanym ciśnieniu w oponie. Wartości te są określane przez producenta i uwzględniają obciążenie oraz maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się pojazd. Opony, oprócz mieszanki powietrznej, pompuje się mieszankami azotu i innych gazów neutralnych. Wszystko zależy jednak od rekomendacji producenta oraz przeznaczenia pojazdu.
Opony są jedynym elementem pojazdu, który bezpośrednio dotyka nawierzchni, po której porusza się samochód. Ich stan ma znaczący wpływ na stan techniczny pojazdu oraz komfort jazdy – warto więc regularnie dbać o ich stan.

W większości krajów Europy dopuszczalna prawnie minimalna głębokość bieżnika dla pojazdów użytkowych to 1,6 mm. Przepis jest jasny, ale menedżerowie flot, kierowcy, a nawet sami przedstawiciele władz nie zawsze wiedzą, w którym punkcie należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych i autobusów. W dodatku pomiary dokonywane przy drodze często bywają kwestionowane.

Właściwa głębokość bieżnika jest bardzo ważnym elementem, który decyduje o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. W Europie ciężarówki są często zatrzymywane do kontroli, podczas których sprawdza się nie tylko godziny przepracowane przez kierowcę, ale także stan opon. W większości krajów Europy minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon niespełniających tego wymagania należy liczyć się z wysokim mandatem i/lub niedopuszczeniem pojazdu do dalszego ruchu. Warto zauważyć, że do takiej sytuacji może dojść również, kiedy głębokość bieżnika zostanie zmierzona w nieprawidłowy sposób.

Co to jest TWI?
Pomiar głębokości bieżnika pojazdu ciężarowego powinien być jednak jednoznaczny. Bieżnik należy mierzyć w głównych rowkach opony, wskazanych przez producenta. Niestety nie wszyscy kierowcy i menedżerowie flot zawsze wiedzą, o które rowki chodzi, co powoduje nieprawidłowe pomiary. Większość produkowanych opon do pojazdów ciężarowych i autobusów jest zaopatrzona we wskaźniki zużycia bieżnika (ang. Tread Wear Indicator – TWI), które ułatwiają zmierzenie pozostającej głębokości bieżnika. Są to niewielkie wypukłości o wysokości 1,6 mm, umieszczone w jego głównych rowkach. Małe strzałki na ścianie bocznej wskazują położenie wskaźnika. Gdy występ wskaźnika zrówna się z powierzchnią opony, pozostała grubość bieżnika wynosi 1,6 mm i oponę należy wymienić.

Podczas jazdy opona o nośności mniejszej niż ładowność pojazdu lub nadmiernie obciążona będzie się przegrzewać co może prowadzić do jej uszkodzenia i nagłej utraty ciśnienia w kole. Obszar kontaktu opony z podłożem może nie mieć odpowiedniego kształtu, co będzie negatywnie wpływać na zachowanie pojazdu i przyczepność opon podczas jazdy i hamowania.
Opona niewłaściwie dobrana pod kątem warunków użytkowania może: – przegrzewać się: w przypadku opon uniwersalnych używanych na autostradach i długich dystansach, – ulec zniszczeniu: w przypadku opon z wzorem bieżnika opracowanym do jazdy po drogach na długich dystansach, ale użytkowanych na nawierzchniach nieutwardzonych. W powyższych przypadkach opona z widocznymi uszkodzeniami musi zostać zbadana przez specjalistę, który określi, czy możliwe jest jej dalsze użytkowanie, czy też konieczna jest naprawa bądź demontaż opony. Należy zauważyć, że odsłonięte fragmenty opasań czy osnowy opony będą narażone na korozję – użytkowanie opony z takim uszkodzeniem jest złamaniem przepisów kodeksu drogowego. Tego typu uszkodzenia prowadzą do szybkiego zniszczenia opony podczas jazdy i grożą ryzykiem nagłej utraty ciśnienia w kole. Zużycie opony może uniemożliwić jej bieżnikowanie.
Opona nieprzeznaczona na oś prowadzącą lub niedostosowana do warunków użytkowania może, w zależności od stanu drogi i prędkości, wpływać na zmniejszenie precyzji kierowania pojazdem. Opony na przedniej osi jako pierwsze mają styczność z nawierzchnią. Dlatego też są przystosowane do tego, by dostarczać stopniowo informacji o zmianie warunków nawierzchni drogowej, na przykład przez zmniejszenie trakcji. Opona, która nie jest przystosowana do tej pozycji, taką informację o zmianie nawierzchni może przenosić nieregularnie lub w bardzo ograniczonym stopniu. Jednolite zachowanie opon jest szczególnie ważne przy osi prowadzącej (bezpośrednie połączenie z kierownicą, położenie pod kabiną kierowcy itd.). Bieżniki opon na oś prowadzącą są opracowywane tak, aby spełnić to kryterium. Opony, które nie są przeznaczone do osi prowadzącej, nie będą spełniały określonych warunków wymaganych dla tej pozycji. W chwili gwałtownego hamowania na oś prowadzącą przesuwa się wyraźne obciążenie, dlatego też opony na osi prowadzącej odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o całkowitą drogę hamowania pojazdu. Właściwości hamowania opon, które nie są przystosowane do osi prowadzącej, mogą w przypadku montażu na tej pozycji być ograniczone. Zmniejszanie prędkości za pomocą silnika (retardera) ma duży wpływ na bieżnik i karkas opon na osi napędowej. W związku z tym niewłaściwe opony na tej pozycji mogą gorzej przenosić siłę hamowania, a przez to również ich żywotność może ulec skróceniu. Opony na osi napędowej jako jedyne przenoszą moment obrotowy w styczności z jezdnią. Z tego powodu źle dobrane opony na tej pozycji mogą gorzej przenosić siłę przyspieszenia, a przez to również skróceniu może ulec ich żywotność. Opony muszą być przystosowane do danej pozycji w pojeździe i typu użytkowania. W przypadku niezastosowania się do tej zasady nie mogą one osiągnąć optymalnego przebiegu kilometrów. Opony ciężarowe w znacznym stopniu wpływają na zużycie paliwa przez pojazdy. Dobór właściwej opony z odpowiednim wzorem bieżnika odgrywa zatem kluczową rolę. Do niektórych zastosowań możliwa jest optymalizacja zużycia paliwa poprzez montaż opon o niskich oporach toczenia. Im bardziej opony są zużyte, tym niższy jest ich opór toczny. Wymiana opony, która jeszcze nie osiągnęła pełnego poziomu zużycia, uniemożliwia wykorzystanie jej maksymalnego potencjału z punktu widzenia oszczędności paliwa.

INDEKS ŁADOWNOŚCI (indeks nośności) – to kod numeryczny wskazujący maksymalne obciążenie, z jakim opona może być eksploatowana, przy jeździe z maksymalną, dopuszczalną przez producenta opon prędkością. Wartości dopuszczalnej ładowności podawane w instrukcjach zawsze dotyczą maksymalnej ładowności dla jednej opony.

Indeks prędkości opon zawsze musi być zgodny z wskazaniami producenta pojazdu oraz z indeksem maksymalnej dopuszczalnej ładowności.

  • index nośności
    60-96
    nośność(kg)
    250-710
    index nośności
    97-133
    nośność(kg)
    730-2060
    index nośności
    134-170
    nośność(kg)
    2120-6000
    60250977301342120
    61257987501352180
    62265997751362240
    632721008001372300
    642801018251382360
    652901028501392430
    663001038751402500
    673071049001412575
    683151059251422650
    693251069501432725
    703351079751442800
    7134510810001452900
    7235510910301463000
    7336511010601473075
    7437511110901483175
    7538511211201493250
    7640011311501503350
    7741211411801513450
    7842511512151523550
    7943711612501533650
    8045011712851543750
    8146211813201553875
    8247511913601564000
    8348712014001574125
    8450012114501584250
    8551512215001594375
    8653012315501604500
    8754512416001614625
    8856012516501624750
    8958012617001634875
    9060012717501645000
    9161512818001655150
    9263012918501665300
    9365013019001675450
    9467013119501685600
    9569013220001695800
    9671013320601706000

Nie znalazłeś tego czego szukałeś? Skontaktuj się z nami - pomożemy..

SIŁĄ NASZA MARKA

Opony TIR i... nie tylko